Planując naszą 2-miesięczną podróż po Azji Południowo-Wschodniej wrzuciliśmy trochę na luz i nie planowaliśmy każdego dnia z osobna. W efekcie byliśmy bardziej elastyczni i decydowaliśmy na bieżąco w jakim miejscu chcemy zostać i gdzie chcemy jechać dalej. Oznaczało to również, że nie wiedzieliśmy kiedy i gdzie dokładnie będziemy przekraczać granice danych krajów i jakie wizy będą nam potrzebne. Dlatego kwestie wizowe też załatwialiśmy na bieżąco podczas podróży. We wszystkich krajach, które odwiedziliśmy nie było to żadnym problemem. Wizy dla Polaków albo zostały tam albo zniesione (Tajlandia), albo wizę można było kupić po prostu na granicy (Laos i Kambodża). Jedynie Wietnam okazał się bardzo problematyczny, częściowo z powodu moich niedopatrzeń, a częściowo z winy wietnamskich urzędników. Moja e-wiza do Wietnamu po prostu nie przyszła na czas, a z urzędem nie było żadnego kontaktu. Na szczęście znalazłam inne rozwiązanie…

E-WIZA DO WIETNAMU

Najłatwiejszą opcją uzyskania wizy do Wietnamu dla obywateli RP jest zaaplikowanie online o e-wizę. Dopiero od kilku lat wietnamskie władze udostępniły turystom z 80 krajów, w tym Polski, taką możliwość, dzięki rozpoczęciu 2-letniego programu pilotażowego. Miał on się zakończyć w lutym 2019 roku, ale został przedłużony o kolejne 2 lata i będzie trwał do 2021. Koszt e-wizy to 25 USD – zdecydowanie najtańsza dostępna opcja.

Oficjalna strona wietnamskiego urzędu imigracyjnego, na której można wypełnić wniosek:

Przed zabraniem się za formalności warto przygotować sobie swoje zdjęcie oraz skan strony paszportowej ze zdjęciem i danymi. Trzeba będzie je dodać na stornie jako element wniosku.
Wypełniając formularz będziecie musieli też podać zamierzoną datę wjazdu do kraju oraz przejście graniczne, którym będziecie przekraczać granicę. Na koniec otrzymacie kod (registration code). Za jego pomocą możecie sprawdzić w specjalnej wyszukiwarce jaki jest aktualny status przyznawania wizy. Według tego co napisane jest na stronie, wniosek o wizę zostanie rozpatrzony w ciągu 3 dni roboczych.

e-wiza do Wietnamu

JAKI MIAŁAM PROBLEM Z E-WIZĄ DO WIETNAMU ?

Po pierwsze, nie wiedziałam jak dokładną datę planowanego wjazdu do Wietnamu trzeba podać. Niestety nie doczytałam wszystkich punktów FAQ. To właśnie był mój błąd. Tymczasem data (Intended date of entry), którą podajecie, jako zamierzoną datę wjazdu do Wietnamu, będzie dniem, od którego po przyznaniu wizy przez 30 dni będziecie mieli możliwość wjazdu do Wietnamu. Z drugiej strony nawet gdybym o tym wiedziała wcześniej, to i tak miałbym problem z podaniem przejścia granicznego, ponieważ dopiero na tydzień przed wyjazdem podjęliśmy decyzji o tym czy lecimy, czy jedziemy autobusem. Nigdzie nie mogłam też znaleźć aktualnej informacji czy można zmienić miejsce wjazdu do Wietnamu.

Po drugie, moja wiza zwyczajnie nie przyszła na czas. Ze względu na planowanie podróży na bieżąco wniosek o e-wizę złożyliśmy mniej więcej 5 dni przed planowaną datą wjazdu do Wietnamu. Razem wysłaliśmy oba nasze wnioski w ciągu godziny. Alex swoją wizę dostał już następnego dnia. Moja e-wiza przyszła natomiast po ponad tygodniu, gdy już byłam w Wietnamie. Nie ma więc co ufać informacji na stronie, że wioski są rozpatrywane w ciągu 3 dni roboczych, ponieważ to nie zawsze jest prawda.

Po trzecie, z urzędem obsługującym e-wizy nie ma absolutnie żadnego kontaktu. Wysyłanie maili na nic się nie zdaje. Nie otrzymałam absolutnie żadnej odpowiedzi na co najmniej pięć wiadomości, które do nich wysłałam. Nawet po wydaniu już wizy, nikt nie pofatygował się odpisać „przepraszamy za problem” albo chociaż „Pani e-wiza jest już gotowa”. Cokolwiek… Także, niestety zupełnie nie ma co liczyć na ich pomoc. Próbowałam też dodzwonić się bezpośrednio do urzędu imigracyjnego, ale to również nie pomogło. Nikt nie odbierał, albo jak raz się udało, nie mówił po angielsku.

e-wiza do Wietnamu

wiza, którą otrzymuje się po okazaniu promesy

JAK ROZWIĄZAŁAM PROBLEM Z E-WIZĄ DO WIETNAMU?

WIZA EKSPRESOWA

Po 3 dniach lekko zmartwiona udałam się do konsulatu wietnamskiego w Wientian. Niestety oni e-wizami się nie zajmują i nie mogą nigdzie zadzwonić, ani podać numery, żeby się z tym biurem skontaktować. To co mogą zaproponować to nowa wiza w dwóch opcjach do wyboru. Pierwsza to wiza standardowa, aplikujecie jednego dnia przedpołudniem i odbieracie na drugi dzień popołudniu. Koszt 50-60 USD. Druga opcja to wiza ekspresowa, czyli aplikujecie przedpołudniem, a odbieracie popołudniu tego samego dnia. Koszt to 90 USD. Odbiór obu wiz jest dopiero ok. 16:00. Pamiętajcie też, że konsulat w Wientian ma przerwę w ciągu dnia, podczas której jest zamknięty!

PROMESA

Po 4 dniach zniecierpliwiona marnowaniem czasu dowiedziałam się w recepcji, że wizę można też załatwić w agencjach turystycznych oraz hostelach, które mają wywieszone kartki z napisem visa service.  W hostelu Dream Home Hostel 1 Pani od razu zaproponowała mi pomoc. Od ręki mogłam dostać tam promesę. Jest to zaproszenie do danego kraju, w tym wypadku Wietnamu, dzięki któremu można kupić wizę bezpośrednio na granicy. W trybie normalnym (do odebrania następnego dnia) taki papierek kosztuje 25 USD, w trybie ekspresowym (w ciągu godziny) 35 USD, natomiast w trybie super ekspres (ok. 30 min) 45 USD.

Dodatkowo dochodzi koszt wizy, za którą trzeba zapłacić na granicy po okazaniu promesy, czyli 25 USD. Mieliśmy lekkie obawy, czy dokument jest aby na pewno legalny i prawdziwy, jednak na granicy laotańsko-wietnamskiej nie było z nim żadnego problemu. Sporo to wszystko kosztowało, ale dzięki temu nasze problemy z wizą do Wietnamu skończyły się na szczęście tylko 2 dniowym opóźnieniem. W hostelu organizowali też przejazdy do Wietnamu, więc skorzystaliśmy z całego ich wachlarza usług i jeszcze tego samego dnia w końcu pojechaliśmy 24h autobusem z Wientian do Hanoi.

promesa do Wietnamu

przykładowa promesa do Wietnamu.

ALTERNATYWNE ROZWIĄZANIE: SERWIS WIZOWY IVISA.COM

Uzyskanie wizy do Wietnamu poprzez program pilotażowy e-wiz jest może najtańszym, ale zdecydowanie nie najwygodniejszym rozwiązaniem.  Wymaga ono wypełniania formularzy, przygotowywania dokumentów i szukania odpowiedzi na różne pytania (a na pewno będziecie je mieli przy składaniu wniosku). Ponadto jeżeli pojawi się jakiś problem, to nie będziecie mogli liczyć na pomoc ze strony wietnamskiego Biura Imigracyjnego, tylko będziecie musieli rozwiązać go sami.

Jest jednak wygodniejszy sposób na uzyskanie wizy do Wietnamu. Wystarczy zaaplikować o nią poprzez dowolny serwis wizowy. Dzięki temu nie będziecie musieli o nic się martwić, ponieważ pośrednik zajmie się całym procesem, a w przypadku komplikacji zawsze można skontaktować się z nim telefonicznie i poprosić o pomoc. Świetnym przykładem takiego serwisu jest iVisa.com. Oferują oni wizy do wielu różnych krajów, w tym Wietnamu. Na ich stronie można bezpośrednio sprawdzić jakie są wymagania dla osób z polskim obywatelstwem i w kilku prostych krokach złożyć wniosek o wizę.  Dodatkowo iVisa ma naprawdę bardzo dużo pozytywnych recenzji na trustpilot, co sprawia, że są naprawdę godni zaufania.

Oczywiście ich usługi nie są za darmo, więc jeżeli podróżujecie bardzo budżetowo to pewnie nie jest najlepsze rozwiązanie dla was. Trzeba jednak przyznać, że jeżeli ceny są w miarę rozsądne, to czasami warto zapłacić trochę więcej żeby mieć z głowy załatwianie formalności i móc cieszyć się wakacjami.